ESTABLISHING A NATIONAL TOURIST SERVICE QUALITY FRAMEWORK: SPAIN’S EXPERIENCE
Abstract and keywords
Abstract (English):
With governments and entrepreneurs worldwide facing the pressing issue of raising the competitiveness of their respective states in the global tourist market, tourism has been treated as a largely prioritized sector of economy in the past few years. The globally experienced resource shortage, agricultural output precariousness, the lack of industrial growth have turned the attention of the authorities to the development potential of tourism as a sector of economy. However, tourists today are notably different from their counterparts of a few decades ago. Competition in the tourism sector is escalating not only on the company-against-company scale, but on a state-against-state, or even, continent-against-continent scale. At present, a key competitive advantage that encourages the tourist inflow is the tourist service quality, and a great number of European governments are currently focusing their attention on ensuring quality tourist service provision. The article considers Spain’s experience in establishing a tourist service quality framework, which has significantly contributed to the country’s status of a global tourist industry leader in terms of the level of tourist industry development and the revenue from this sector of state economy.

Keywords:
tourism, tourism quality, competitiveness of the state
Text

В начале 90-х гг. на рынке туруслуг Испании произошли серьезные изменения. Связаны они были в первую очередь с появлением новых туристических направлений, которые предлагали нечто новое на мировом туристическом рынке – систему все включено (all inclusive), высокий уровень качества и достаточно низкие цены. В результате этого Испания стала терять те конкурентные преимущества, которые до этого были неоспоримыми. Все это вызвало беспокойство со стороны профессионалов турбизнеса, которые при поддержке государства выступили с концепцией повышения и обеспечения качества оказания туристских услуг как одной из прерогатив национальной политики государства. 

В 1995 году в Испании был запущен пилотный проект в отельном секторе туристического рынка, который достаточно быстро развился в Систему качества отелей и апартаментов. Удачный проект был взят на вооружение не только частным сектором, но и Испанским управлением по туризму, а проблема повышения и обеспечение качества

References

1. Nikulina OV, Yakunina JK, Innovatsionnye tekhnologii v sfere razvitiia turizma v Rossii i za rubezhom [Innovative technologies in the field of tourism development in Russia and abroad]. Ekonomicheskii analiz: teoriia i praktika [Economic analysis: theory and practice], № 9 (213) 2013.

2. Certificación y modelos de calidad en hosteleria y resturacion.
Puig-Duran Fresco, Jorge. 2006. Editorial Díaz de Santos

3. Gestión de la Calidad . Conceptos, enfoque, modelos y sistema 
Cruz,S; González,T. 2006. Editorial Pearson Prentice Hall.

4. Herramientas para el desarrollo de la Calidad.
Villa, A; Marauri Ceballos, J. 2004. Ediciones Mensajero

5. La gestión integrada de la Calidad, el Medioambiente y la Prevención de Riesgo Laborales en laOrganizaciones.
Mellado Romera, Maria Dolores. 2006. Editorial Universitaria Ramón Areces.

6. Manual del Sistema de la Calidad Turística Española. Una Certificación necesaria. ICTE. 2011.

7. Plan Nacional e Integral de Turismo (PNIT) 2012-2015, URL: http:// www.calidadturistica.es (Accessed on October 1, 2013).

Login or Create
* Forgot password?