The authors of the article proceed from the routine and well-established practice of using fuzzy logic for modeling and designing various systems and objects. The authors provide examples of the spheres of fuzzy set application, and refer to non-Russian experience to demonstrate that the use of fuzzy sets significantly reduces the expense that developing systems on the basis on the conventional mathematical tools incurs. The article focuses on the issue of institutionalization of student academic achievement control based on fuzzy logic, which will allow of an objective-data-driven assessment of learning outcomes. The objective data include attendance and in-class participation rates. The focal issue of the article is regarded by the authors as a search for a solution in the framework of the expert system. The authors propose a number of heuristics for the problem area under consideration and provide information on academic achievement assessment value by the beginning of the formal examination period in terms of three rules of fuzzy inferences. The authors employed special software: MATLAB and Fuzzy Logic Toolbox. The process is interactive and serves the purpose of a general analysis of the model’s applicability and efficiency. According to the authors, the model can be further improved and fine-tuned.
fuzzy logic, institutionalization of processes, academic achievement control, Mamdani fuzzy inference
В настоящее время нечеткая логика рассматривается как стандартный метод моделирования и проектирования разнообразных объектов и систем. Разработаны и успешно внедрены системы, основанные на нечетких множествах в таких областях, как, например, техническая и медицинская диагностика, биржевое прогнозирование, управление персоналом, управление компьютерными сетями, разведка ископаемых, телевидение и радиосвязь, логистика, управление технологическими процессами, распознавание образов и экспертная оценка явлений и событий. Спектр приложений использования нечетких множеств очень широк – от бытовых пылесосов, видеокамер и стиральных машин до управления наземными, водными и воздушными транспортными средствами. Имеющийся практический опыт технически развитых стран, таких как Япония, показал, что затраты на разработку систем, основанных на нечетких множествах намного ниже, чем при использовании традиционного математического аппарата. Кроме того, при этом обеспечиваются необходимые требуемые уровни качества [2–4].
1. Asoyan T.M. i dr. Ispol´zovanie tekhnologii WEB 2.0 v ball´no-reytingovykh sistemakh otsenki dostizheniy studentov.. Vestnik assotsiatsii vuzov turizma i servisa. - 2014. - №1(28).
2. Gul´tyaev A. Vizual´noe modelirovanie v srede MATLAB: uchebnyy kurs. - SPb: Piter, 2000.
3. D´yakonov V. MATLAB: uchebnyy kurs. - SPb: Piter, 2001.
4. Orlovskiy S.A. Problemy prinyatiya resheniy pri nechetkoy iskhodnoy informatsii. - M.: Nauka, 1981.
5. Suchilin V.A., Arkhipova T.N. Adaptivnaya logika v obrazovatel´nykh i proizvodstvennykh tekhnologiyakh.. Vestnik assotsiatsii vuzov turizma i servisa. -2014. - №1(28).
6. Suchilin V.A., Arkhipova T.N. Adaptivnaya logika v proizvodstvennykh tekhnologiyakh. Materiály X mezinárodní vědecko - praktická konference«Moderni vymoženosti vědy - 2014». - Díl 39. Technické vědy. Zemědělství: Praha. Publishing House «Education and Science» s.r.o - 88 stran.
7. Suchilin V.A., Arkhipova T.N. Primenenie adaptivnoy logiki v obrazovatel´nykh i proizvodstvennykh tekhnologiyakh. XIII Nauchnaya konferentsiya «Teoriya i praktika sovremennoy nauki». - M., 2014.